Väckt till rädsla

Jag har haft en konstig dag och är alldeles för trött för att skriva djupgående om den, men jag vaknade av att det knackade på min dörr. Jag öppnade inte för jag öppnar aldrig när det knackar på dörren eftersom att jag inte känner någon ändå och sen är socialfobin så hemsk, men efter fyra knack så satte någon en nyckel i låset och öppnade dörren. Jag trodde det var mamma för det är bara hon som har nyckel till mig, men det var två män jag aldrig sett förr och de frågade om jag kände någon som hette Pontus. Skärrad och livrädd skakade jag på huvudet och kramade åt täcket med ett bultande hjärta. De frågade lite nonchalant om jag inte kände mina grannar och jag skakade på på huvudet igen. Jag har ingen aning om vilka de var, hur fan de har nyckel till min lägenhet eller vad sjutton det är frågan om. När de öppnade dörren så sa de direkt: "Aha oj" precis som om de förväntat sig att se någon annan. Hjärnkaos över hela situationen, förstår ingenting. Den ena mannen visade hastigt upp en bricka som skulle kunna varit en polisbricka, men jag är väldigt närsynt så jag kunde identifiera på avståndet och på de få sekunderna han höll upp den, samt att polisen får ju ändå inte bara öppna folks dörrar och hur fick de nyckel till mig och de måste ju informera folk om vad de gör om de ska hålla på sådär och inte bara öppna folks dörrar och sedan gå därifrån utan att förklara!
Ärligt talat vet jag inte vad jag ska tänka om någonting för jag har varit med om det mesta nu känns det som så ingenting tycks förvåna mig längre. Men det här var ingen trevlig situation, och de försvann lika fort som de kom så jag hann aldrig få någon förklaring till någonting. Jag ringde mamma och berättade det senare, hon tyckte jag skulle ringa vicevärden och fråga om han gett ut en extranyckel till någon, men jag orkar inte. Det känns bara som om att det är för mycket nu och jag orkar inte lägga ner tid på sånt här. Varför ska det alltid hända mig massa konstiga saker?

Senare under dagen ringde min biståndshandläggare och berättade att jag fått klarbesked och kommer få flytta. Det känns jättebra, vill bara härifrån! Har sagt upp min lägenhet, sista kontraktsdagen är 31 december men om det finns någon som kan flytta in här tidigare så kan även jag komma härifrån innan dess utan att behöva betala dubbelhyra så det är fint.
Pratade med enhetschefen för boendet, lägenheten jag ska flytta till är inte färdigrenoverad än så jag ska få komma dit en dag och få kika få färger och tapeter, skriva på hyreskontrakt, träffa personal etc. Sen är det bara att hoppas att alla småbitar löser sig, livet har ju en lustig försmak för att "råka" slänga in saker i vägen när det väl går i rätt riktning, varje gång. Det finns redan lite saker som dykt upp sådär i samma veva som står i vägen, för det får ju aldrig gå felfritt tycker livet. Nu hoppas jag bara de kan lösa sig och att inga andra uppstår så det här kan bli bra.
Ann-Ki Lindbom

- skribent på http://dobbitazz.blogg.se

Hm, jag blir smått förvånad! Enligt min erfarenhet får inte ens polisen gå in i folks bostäder hur som helst. Om husvärden har givit dom nyckel eller ej hör inte hit. Husvärden brukar vanligtvis följa med och det är denne som öppnar för polisen om dom vill in och kolla. Dom brukar då ringa på eller/och knacka på dörren, händer inget, brukar dom öppna brevinkastluckan och ge sig till känna.

Förstår att du tycker detta är slitsamt och inte orkar ringa din husvärd. Men det hade varit på sin plats att visa att detta var inte okej, att du fann det obehagligt och stöttande. Samtidigt förstår jag också att du orkar inte lägga energi på detta, du ska ju ändå flytta!

Miss. Underground

Förstår om du inte orkar ringa till husvärden, men som Ann-ki sa! Det hade ändå varit bra att ringa och säga vad som hände, det kanske är något som är olagligt till och med. Om inte, så är det kanske ändå intressant att få ett svar? Jag blir lite nyfiken faktiskt.

Och angående det med att du ska få hjälp och få flytta till ett bående och det, det är ju jättebra! Har följt dig på olika bloggar länge nu och tycker det är skitbra att det äntligen hjänder något! Hoppas det blir bra! Blir så glad att se att det händer något med ditt liv för du har plågats mycket och det tynger faktiskt att höra när jag som en trogen läsare följt dig ett tag. Lycka till och hoppas om att få höra sedan hur det är går med inflyttningen och så!
kram!

Svar: Jag ringde till polisen dagen efter, de hade inget uppdrag på addressen men skulle ringt i söndags. De har inte ringt än men hade de nu varit någon annan hade de väl hört av sig till mig skulle jag tro eftersom de ändå fick uppgifter. Tycker dock det är taskigt att de inte ringt tillbaka för jag är sjukt nojjig som det redan är, men men.
Aw, tack vad snällt sagt av dig! Ska hålla uppdatering :)<3
E. Eliana




NAMN ALIAS

BLOGG WWW

VAD VILL DU SKRIVA?


Spara info