CHAOS THEORY


Ja, kära ni. Kan året sluta värre och börja sämre än detta? Nej absolut inte.

Jag vet inte vad jag ska ta mig till. Min läkare har inte skickat in ett intyg till Försäkringskassan trots att jag ringer gång på gång på gång om detta, och intyget skulle varit inne senast i SEPTEMBER till min handläggare på Försäkringskassan. Vad händer då nu? Jo, efter årskiftet står jag utan pengar eftersom min aktivitetsersättning går ut och det är fyra månaders handläggningstid så jag kanske inte får pengar förrän till våren. Med andra ord kommer detta leda till en jävligt ondskefull kedjereaktion jag absolut INTE vill vara med om.
 
Som om inte det vore nog så har jag fått droppen utav psykiatrin överlag. De sköter sig inte, de har inte skickat en kallelse till mig på flera månader nu, min kontaktperson har jag ringt och jagat i månader utan att han kontaktat mig, så ringer jag idag och vem fan jobbar inte i receptionen nu om inte min kontaktperson? Som klankar ner på mina problem och säger att jag klarar mig bra fast jag säger att jag inte alls mår bra överhuvudtaget, och han kan inte ens med att kolla upp ifall min läkare har skickat intyget utan avslutar samtalet med "har inte tid" och jag gråter när jag lägger på luren.
 
 
Psykiatrin har alltid kört över mig och jag har alltid hamnat mellan stolarna, men sedan jag flyttade hit är det katastrofalt! Inte ens mobila teamet som jobbar kvällar och nätter känner till att jag ska kunna få lov att ringa dit om jag mår dåligt, utan hänvisar mig till psykakuten på sjukhuset där jag är bannlyst ifrån slutenvården för att jag varit inlagd "för mycket och är kroniskt sjuk och inte kan bli hjälpt" så vet ni vad? Nu ger jag fan i dem för gott. Jag struntar TOTALT i Vänersborgs psykiatri och tänker göra allt för att byta mottagning och även sjukhus. Jag måste ju för fan kunna ha en kontaktperson som hör av sig, som svarar på medddelanden och inte som min KP som när jag frågade varför han inte hört av sig skyller på att han har ny mobil. Hallå!? För han inte över sina patienters nummer till sin nya jobbtelefon? Det är så skandalöst detta att jag inte vet vad jag ska ta mig till, och nu har jag inga krafter kvar. Jag har kämpat och klagat i alla år på dålig och urusel behandling, men Vänersborg tar alla priser för att vara sämst. De kommer inte ens ihåg att skicka kallelser hem till mig längre!

Och Försäkringskasssan går efter byråkrati. De bryr sig bara om när de får in pappren, de bryr sig inte om att jag förtvivlat jagat min läkare i flera månader utan resultat. De bryr sig inte om att jag har en kontaktperson inom vården som fullständigt skiter i min existens eller att jag står utan pengar. Som inte ens frågar om jag behöver någonting utan som avslutar samtalet mitt i att jag förklarar att jag mår uruselt.

Vad är detta egentligen? Är det ett skämt, för det känns då verkligen som jag är med i en dålig gameshow på TV.
Och det tar ju aldrig slut, det kommer mer problem som stakar sig på hög och ingen att prata med. Psyk bryr sig inte, Försäkringskassan? Nej. Min familj? Nej. Min pojkvän? Han försöker, men han vet inte ens en bråkdel om vad som försigår eller hur jag mår eller vad jag gått eller går igenom för det är en negativ spiral och jag drar ogärna ner honom i den. Så jag håller käften, stänger inne allt och låtsas vara glad. Men det går inte att vara glad längre. Inte ens låtsasglad. Så jag håller bara käften och säger ingenting alls istället, är osocial och försöker få fram några ord men allt inom mig är ångest och svart och ihåligt. Får jag inga pengar så går allt åt helvete. Då blir det Kronofogden till att börja med, min pojkvän måste stå för alla utgifter och det kommer inte fungera. Han kommer tröttna på att leva så extremt fattigt och med skulder som växer för att jag inte har pengar att hjälpa till och tillslut kommer han lämna mig ensam med alla räkningar. Sen sitter jag här ensam i skiten utan någon förutom djuren, som jag säkerligen också kommer få göra mig av med tillslut eftersom jag inte kommer ha råd att ta hand om dem.
 
Men det förstår ju inte psykiatrin. De tänker inte långsiktigt, på konsekvenserna. Och ska man behöva gråta efter att man pratat med sin så kallade stödperson, bli kränkt och gång på gång få det in your face att man är värdelös? Jag tycker inte det ska vara så, men det är så.
Det här är Sverige, snälla gråt när ingen ser. Men gråta är allt jag kan göra nu, för jag har inget annat kvar än tårar. Jag har sålt allting av värde, nu väntar hjärtat bara på den största sorgen. Den ultimata ensamheten och hjärtesorgen jag aldrig kommer läka ifrån.
 
God jävla jul och Gott fucking nytt år eller inte.
Jag vill inte en dag till, för varje sekund som går tickar kaos och kan vi snälla stanna tåget, jag vill av.
Robin

Hur fan kan dom göra så?! Eller snarare, hur fan kan dom inte göra någonting? Herregud, jag finner inte ord för detta. Har aldrig hört något liknande. Hur fan kan din kontaktperson bete sig så? Hur kan dom glömma skicka kallelse? Hur FAN kan du vara bannad från psykakuten för att du "är inlagd för mycket"? Dom kan väl för fan inte neka dig vård! Och hur jävla svårt ska det vara att fixa en jävla intyg? Nä fy fan för detta, jag hoppas verkligen att du kan få vård på någon annan psykiatri och att det löser sig med intyget så du kan få pengar. Detta är så sjukt att jag knappt kan tro att det är sant. Önskar jag kunde göra något, men vet inte vad jag kan göra. Typ ringa psyk i vänersborg och skrika på dom. Men lyssnar dom inte på dig som bor i vänersborg och tillhör psykiatrin där, varför skulle dom lyssna på en liten jävel från lomma? Fattar inte, fy fan alltså.

Svar: Jag vet, det är helt sjukt. Har blivit nekad inläggning på vårt sjukhus sedan 2013... Jag vet inte vad man ska göra, det känns bara så hopplöst. Och det är inte lätt när man inte vet vart man ska vända sig heller >:
Eliana Segerlöf

Emelie

Det här är ju helt sjukt... Kan du inte få en annan kontaktperson på psykiatrin? Jag vet att det finns de som är bra, jag har själv haft den turen att de som jag har haft har lyssnat på mig och velat hjälpa.. Så de måste finnas för dig också. Jag har hört mycket dåligt från psyk dock. Jag önskar jag kunde göra något! Jag vet själv hur jävla stressande det är med försäkringskassan och när man oroar sig över pengar.... Jag vill inte att någon ska behöva känna den ångesten. Finns det något man kan göra för att hjälpa dig??




NAMN ALIAS

BLOGG WWW

VAD VILL DU SKRIVA?


Spara info