Tankar och Funderingar

Det är en konstig tisdag. Jag hade ställt alarmet på tio eftersom jag gick och la mig ganska så tidigt då jag ville börja läsa Wintergirls. Läste i två timmar och släckte lampan 22:58. Dock tar det ju alltid sån tid innan jag somnar så jag låg vaken till kanske halv ett men jag satte alarmet på tio för att jag tyckte det vore bra att komma upp och fått gjort iordning lite här hemma.
När alarmet ringde blev jag livrädd eftersom jag hade en väldigt osammanhängande mardröm och vaknade med ett ryck. Jag kände mig väldigt seg, sådär Theralen-seg som jag aldrig i hela mitt liv blivit förut men sedan jag började ta utav den flaskan som läkaren på slutenpsyk skrev ut till mig har jag fått uppleva det som "alla andra" verkar känna av. Ändå har jag haft Theralen nästan dagligen sedan 2009, det har varit lite pauser då och då men jag har aldrig varit dåsig dagen efter oavsett om jag haft en hög dos eller inte. Nu är det dock så att när jag väl somnat så sover jag inte bara, utan jag är snarare halvt medvetslös. Jag vaknar inte en enda gång fram tills jag antingen vaknar naturligt eller blir störd utav något riktigt högt oväsen och det är jättejobbigt att gå upp. Jag vet inte om det till 100% är just Theralenets "fel" eller om det är en ren slump att det har att göra med att jag fick dropparna utskrivet. Oavsett så är det jobbigt, men nu när mina Imovane varit slut i en vecka så måste jag ha någonting för annars sover jag inte alls. Givetvis har jag ju reglerat Theralendosen efter att jag märkte hur jag blev, och i och med att jag testat så många olika doser genom åren så har jag nu i dagarna gått igenom dem men det verkar som jag blir lika seg oavsett vilken dos jag har. Turligt nog går det över efter ungefär två timmar så det är inte så farligt och jag tänker i fortsättningen bara använda Theralenet vid behov när jag inte kan somna på endast Imovane.

Imorgon ska jag hämta ut min nästa apodos så då får jag äntligen tillbaka lite rutiner, även om jag verkligen avskyr apodosen. Rullen tar ju upp halva diskbänken som den är men rullar man ut den så kan den ju gå en rak linje genom hela min lägenhet nästan. Ändå har jag inte mycket tabletter eftersom jag bara får för två veckor åt gången vilket innebär 42st Imovane samt 14st B12 vitaminer. Jag ska ta upp med min läkare nästa gång vi ses om jag kan få ta bort apodosen men jag tror verkligen inte jag får det i och med att hela "jag har efter noga övervägande tänkt såhär att du får hämta din medicin två gånger i månader på Apoteket istället för att komma hit och hämta dina tabletter veckovis" blev insatt eftersom att jag har en sådan fin historia med tablettmissbruk, och innan dess att jag hämtade tabletter på mottagningen fick jag inte ens lov att hämta ut tabletter eller ta dem utan bevakning. I fyra år har jag fått tilldelat mediciner under olika stränga grader av bevakning, men aldrig fått sköta dem i den bemärkelsen att jag fått hämta ut dem och ha dem hemma utan att någon kan anteckna att "Det här klockslaget tog hon sin tablett". Ändå har jag överdoserat mer gånger än jag kan räkna under dessa fyra år.
Konstigt nog tycker jag det är tusen gånger svårare att få tabletterna att räcka till nu när jag faktiskt får ha hand om dem än när jag inte fick det. Det är lite skumt, men samtidigt är det väl inte så skumt, jag hade ju mycket mer mediciner förr.
Men i och med att jag fick detta privilegium att hämta ut medicin två gånger i månaden först i början av sommaren så tror jag knappast att min läkare går med på att ta bort apodosen och skriva vanliga, hederliga och normala recept på större förpackningar. Men samtidigt så hade jag vanligt recept på både Valdoxan och nu på Topimax, men det är ju ingen utav dem medicinerna som blev utskriven utav min läkare så att det är ju inte så otrovärdigt att tänka sig att hon vill lägga in Topimax i dospåse. Men jag hatar dem små påsarna. Dem är bara i vägen. Även om jag direkt när jag kommer hem tar ut alla tabletter och sorterar in dem i mina egna system så är det ändå jobbigt för det tar tid och den där fula rullen stör mig. Sen är ju inte risken att jag överdoserar större om jag får utskrivet askar eller burkar med tabletter gentemot små dospåsar, men det är min läkare 100% insatt på. Det är därför hon inte ens vill att jag ska ha någon medicin överhuvudtaget egentligen. Den enda medicin hon skriver ut till mig är Imovane och det är för att jag ska sova, men jag sover inte på den dosen ändå för jag har haft samma dos i ett halvår nu och som all med benzo vänjer sig kroppen vid en viss dos efter ett tag och kräver mer för att få samma effekt. Därför måste jag alltid dubbla min utskrivna dos för att ens kunna somna och därför tar tabletterna slut dubbelt så fort men hon vill inte höja och hon verkar inte ett dugg intresserad av att byta till någon annan medicin heller. Hon bara tjatar om att hon inte anser att jag ens borde ha medicin utan terapi, men hon förstår ju inte att för att orka gå till terapin så måste man ha något som får en att helt enkelt... orka.
 
På tal om terapi; imorgon har jag tid hos psykologen. Det blir första gången jag träffar henne för samtal på fyra veckor eftersom jag mått alldeles för dåligt för att ta mig ut i vägen och sen har jag varit inlagd två utav veckorna.
Vi ska antagligen börja med vår KBT/DBT blandade terapi nu så vi får se vart det leder. Jag måste även höra med sekreteraren om hon för sjutton gjort rätt med mina kvitton till patientfakturaenheten då jag betalt in sex - eller sjuhundra kronor för mycket i juni månad men när jag lämnade in kvittona då så hade sekretaren råkat glömma ena fakturan så fakturaenheten hade bara fått uppgifter om 70 kronor i överskott och var väldigt otrevliga när jag ringde i augusti för att höra varför det tar sådan tid innan jag får tillbaka mina pengar, och nu när jag lämnade in kvittona på nytt till sekreteraren så var det inte samma person som sist och hon verkade ha väldigt svårt att förstå simpla meningar som: "Dessa räkningar är ifrån juni så givetvis är de inbetalda, annars hade jag ju inte haft kvitton på dem" och "Det är alltså den summan som jag betalade in utöver pengarna som gick till högkostnadsskyddet som jag ska ha tillbaka minus dem pengarna som gick till ambulans" men trots att jag själv ansåg att jag var väldigt tydlig och att hon faktiskt är receptionist och borde kunna sådant här mer än jag gör, som aldrig gjort något sådant här innan, så verkade hon inte veta någonting utan babblade på om "Jag vet ju inte vilka som är makulerade och inte, jag vet inte hur jag ska göra så att det blir rätt..." och jag vill gärna ha tillbaks de pengarna som jag betalt in för mycket utav för de är ju mina. Det jag tycker är så knäppt är att patientfakturaenheten inte själva kan räkna ihop vilka som ska ha pengar tillbaka utan att man måste ringa dem och fråga efter kvitton när man vet om att man kommit upp i summan för högkostnadsskydd och sedan måste man visa kvittona till receptionisten på mottagningen man tillhör och hon/han skriver i sin tur in informationen i systemet och sedan måste man vänta tills fakturaenheten fått informationen ifrån receptionisten så att de kan skicka ett högkostnadsskydd och de pengar man eventuellt kan vara berättigad tillbaka om man betalt in mer än vad man skulle. Så hela grejen är så komplicerad och jag förstår inte varför den ska vara på det viset.
Jag bara hoppas att hon fixat det nu så jag kan vänta på att få in pengarna någon gång snart.

Ber om ursäkt för ett kanske överdrivet långt inlägg men det blev så idag helt enkelt.
Trevlig kväll.
Solus

- skribent på http://solus.blogg.se/

Hatar theralen, man blir som en zombie av den! :x måste va jobbigt att inte ha haft imovane i en vecka, det tråkiga med medecin att man får en "tolerans" och dom fungerar sämre, menmen! hoppas att det är bra med dig!

Svar: Det är det som är så skumt att jag först nu blir seg när jag vaknar och aldrig blivit det tidigare när jag haft Theralen. Skumt.Ja, det är väldigt tråkigt för det är ju en bra medicin som annars gör det den ska när den väl är ny för kroppen :(
Tack detsamma!
Eliana




NAMN ALIAS

BLOGG WWW

VAD VILL DU SKRIVA?


Spara info